Akadálymentes változat






Kedves Látogató, szeretettel köszöntöm községünk honlapján!

A 2500 főt számláló Káloz Fejér megye déli részén, a Sárvíz mentén fekszik, Székesfehérvártól 30, az M7-es autópályától 20 km-re. Megközelítése a 63. számú főútról Sárkeresztúr településtől nyugati irányban, valamint az M7-esről letérve a Szabadbattyántól Örspuszta felé tartó úton lehetséges. A Káloz-Dég összekötő útnak köszönhetően a Balatoni térség is könnyebben elérhető.


Frissítési információk
Ön mit kérdezne...?
Társalgó és lelki szoba
Falunap 2012
Káloz SE hírei

Felhőkép




Polgármesteri hivatal
Önkormányzat
Elektronikus ügyintézés
Káloz - Soponya Szociális, Család- és Gyermekjóléti Önkormányzati Társulás
Roma Nemzetiségi Önkormányzat
Járási hivatal
Letölthető űrlapok
Testületi ülések
Rendeletek
Határozatok
Szemétszállítás
Kultúra
Menetrendek
Választások
Közérdekű adatok
Adatkezelési tájékoztató


Helyi pályázatok















Általános hírek Helyi hírek Gazdasági hírek Önkormányzati hírek
EU-információk Pályázatok Felhívások Eseménynaptár Helyi újság
Erős kistérség helyett helybenjárás

Megtorpant a területfejlesztési törvény módosításának parlamenti vitája



Területfejlesztési ügyekben érzékelhetően magasabb sebességfokozatra kapcsolt a kormány. Ám hiába nyomja a politikai és a szakma egymással versengve padlóig a gázpedált, a kodifikáció hirtelen elakadt az ellenzék parlamenti vétóján. Az önkormányzati bizottság nem találta általános vitára alkalmasnak a kabinet törvényjavaslatát, így azt előterjesztő kérésére a területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény és a hozzá kapcsolódó törvények módosításáról szóló – már napirendre tűzött – T/7730. számú törvényjavaslat tárgyalását váratlanul elnapolták.


A januártól önállósult Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési Hivatal elnöke a bizottság előtt hibátlanul „mondta fel” a leckét, a tekintélyes szakbizottság ellenzéki és kormánypárti képviselőinek kérdései azonban hamar megingatták az előterjesztés, s így a területfejlesztés eklektikus építményének logikáját Bár a kormány iránt hivatalból lojális honatyák, a kistérségi és a megyei területfejlesztési tanácsokat intézményesítő törvény vitára való alkalmasságát megszavazták, sem a létszámuk, sem a meggyőződésük nem volt elég ahhoz, hogy a  kételyeket eloszlassák. Végül a parlament két bizottságában – ellenzéki és kormánypárti szavazatokkal – általános vitára alkalmatlannak találták a törvényjavaslatot. A szabad demokraták sem támogatják a területfejlesztési törvény módosítását. Wekler Ferenc utóbb ezt úgy kommentálta, hogy a területfejlesztési változásokat csak egy általános közigazgatási reform részeként, egy későbbi időpontban tartják lehetségesnek.


A Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkára, Nagy Sándor viszont azt mondta: nem lepte meg, de sajnálja a koalíciós partner döntését. Nem tudja elfogadni, hogy valaki csak szavakban híve a decentralizációnak, a helyi szint erősítésének, de a konkrét lépésekben már nem partner – „méltatta” a koalíciós partner hozzáállását. „A javaslattal felállítandó rendszer drágább és bonyolult működésre kényszeríti az önkormányzatokat, több esetben csorbítva önrendelkezési jogukat, növelve a kormányzati lehetőségeket” – áll a Fidesz közleményében. Fontosnak tartják, hogy jól átgondolt, időtálló közigazgatási és területfejlesztési reform történjen, ezért fontos lenne a területfejlesztési törvény szakszerű, megalapozott módosítása – érvelt a Fidesz-frakció.


A vitát kiváltó jogszabály tervezete szerint a területfejlesztési feladatok összehangolására, a kistérségi területfejlesztési koncepció elfogadására, közös területfejlesztési programok kialakítására intézményesítendő kistérségi fejlesztési tanács jogi személy, amely felett a közigazgatási hivatal vezetője törvényességi ellenőrzést gyakorol. Megállapodást köthet a helyi önkormányzatokkal, az önkormányzati társulásokkal, a megyei területfejlesztési tanáccsal és a regionális fejlesztési tanáccsal a saját kistérségi fejlesztési programjai finanszírozására és megvalósítására, forrásokat gyűjthet a tanács működtetéséhez és a fejlesztési programok megvalósításához; képviseli a kistérséget területfejlesztési ügyekben; meghatározott források felett rendelkezik. A kistérségi fejlesztési tanács munkájában szavazati joggal rendelkező tagként venne részt a kistérség valamennyi települési önkormányzatának polgármestere, tanácskozási joggal rendelkező tagként vesz részt a gazdasági kamaráknak a kistérségben működő egy-egy képviselője; a megyei területfejlesztési tanács képviselője; a megyei munkaügyi tanácsba delegálási joggal rendelkező munkaadói és munkavállalói szervezetek egy-egy kistérségi illetékességű képviselője; az iparosok és kiskereskedők országos szakmai érdekvédelmi szervezeteinek egy kistérségi illetékességű képviselője; valamint  a kistérségben működő helyi cigány kisebbségi önkormányzatoknak közösen választott egy képviselője. A képviselő megválasztásához a cigány kisebbségi önkormányzatok több mint felének szavazata szükséges; a társadalmi szervezetek fóruma által delegált civil szervezetek egy képviselője; a kistérségi megbízott; a megyei közigazgatási hivatal képviselője; a Magyar Államkincstár Területi Igazgatóságának képviselője.

Meghívottként az e szervezeteket érintő napirendek tárgyalásán tanácskozási joggal vennének részt mindazon gazdasági, társadalmi és egyéb szervezetek képviselői, amelyeket a kistérségi fejlesztési tanács döntése közvetlenül érint vagy akit az ülésen való részvételre felkérnek. Konzultációs joggal rendelkeznének a tervezet szerint a kistérségben működő, bírósági nyilvántartásba vett társadalmi szervezetek, amelyek a területfejlesztést érintő kérdések megtárgyalására egyeztető fórumot hoznak létre, és a kistérségi fejlesztési tanácsnál jelzik együttműködési szándékukat.


A kistérség területfejlesztésben betöltött szerepének biztosítása érdekében a törvény létrehozza az országot átfedés-mentesen lefedő kistérségi fejlesztési tanácsok rendszerét. A kistérségi fejlesztési tanács tagja a kistérség valamennyi önkormányzatának polgármestere függetlenül attól, hogy valamely kistérségi területfejlesztési társulásnak tagja-e vagy sem. A törvényjavaslat a megyei területfejlesztési tanácsok feladat- és hatáskörét – az Európai Unióban kialakult gyakorlattal összhangban – módosítja: a térségfejlesztés tervezésének és végrehajtásának szintje a régió. S mivel a térségfejlesztés megvalósítója a régió, így a decentralizált források felhasználásáról is regionális szinten kell dönteni. Következésképp a megyei szint forrás elosztó szerepe megmarad, a területi kiegyenlítést szolgáló fejlesztési célú támogatások és a céljellegű decentralizált támogatások területén. Marad a kistérségi fejlesztési tanácsok munkájának segítése, koordinálása, a megyében keletkező válsághelyzetek kezelése, az Országgyűlés, illetve a kormány elé kerülő, területét érintő előterjesztések véleményezése is. A regionális fejlesztési tanácsok tagjaira vonatkozó módosítási javaslat alapján megszűnne a miniszteri képviselők túlsúlya, és a kormányt a területfejlesztésért és területrendezésért felelős miniszter képviseli. A regionális fejlesztési programok megvalósítását szolgáló decentralizált források növelésével és azok hatékony felhasználásával el szeretnék érni, hogy az Európai Unió következő tervezési időszakára a régiók már felkészüljenek a regionális programok kivitelezésére. Ez a feltétele annak, hogy a régiók fejlesztési operatív programjai a 2006–2013 tervezési idő-szakra készülő Nemzeti Fejlesztési Terv részei lehessenek, s közvetlenül hívhassanak le támogatásokat az Európai Unió Strukturális Alapjaiból. Kovács Flórián László, a Magyar Terület és Regionális Fejlesztési Hivatal elnöke a parlamenti megmérettetés során elsősorban s törvény-előkészítés sikerrel kecsegtető mozzanatait emelte ki. Azért szeretnék pontosan megtervezni a területfejlesztés intézményrendszerét, hogy az ország érdekérvényesítő képessége hatékony maradjon a brüsszeli bürokráciával szemben – bocsátotta előre, olyan, fejlődésre képes rendszert vázolva, amely a mostani merev intézmény-rendszer határain „átnyúlhat”, az együttműködési szándék függvényében. A kistérségi megbízottak jelenlegi jogállása a szaktárca szerint rendezetlen, s átmeneti jellegű. Az ellenzék a javaslat gyenge pontjait járta körül: A fejlesztési tanácsok „induló tőkéje” – vélekedtek – az elemi működési feltételeket sem biztosítaná, messze az előzetes ígéretek alatt marad. – Minden egyes kistérségnek néhány tízmillióra lett volna szüksége, hogy ez az intézményrendszer felálljon, de ezt nem tudtuk elérni – ismerte el a kormány embere, aki szerint a minimálisan szükséges 2,5 milliárdos összeget tartalmazza a költségvetés. De az is elengedhetetlen, hogy e testületek mögött legyen egy szakmai szakértői szolgáltató iroda. Márpedig e 2,5 milliárdból jó, ha 15–25 millió forint közötti, települések számával arányos induló támogatást lehet kikanyarítani.

Több képviselő is értetlenül állt az előtt, hogy a kormányzat a törvényjavaslat államigazgatási és társadalmi egyeztetése során még konkrét utalást tett arra, hogy megszűnik a megyék jelenlegi funkciója. Ezzel szemben a tervezet „ráutaló magatartással” megerősíti a megyét a forráselosztó szerepében. Az elképzelés az volt, hogy területfejlesztési szempontból új szintet kell létrehozni, kistérségi szinten. Ez az új szint egy új „kis tigris” is lehet – jegyezte meg egy ellenéki honatya, ugyanakkor felrótta, hogy jogilag ellentmondásos, „"elmaszatolt, pontatlan a forrás-újraelosztó szerep” szabályozása. Javasolta: köntörfalazás nélkül ki kellene mondani, hogy a kistérségi területfejlesztési tanácsok –  minden várakozással szemben –  sem most, sem később nem fognak rendelkezni forrás-újraelosztó szereppel. Holott, a korábbi kormányzati elképzelések szerint, a megyei területfejlesztési tanács megszűnésével a források egy része  úgymond „liftezett” volna: föl, a régió , s  le a kistérségek irányába.
Joggal lehet tehát attól tartani, hogy ez a ciklus – a szakmai erőfeszítések ellenére – nem a regionális, nem is a kistérségi, de nem is a járás, inkább a helybenjárás négy éve lesz.



Pontosított szavak

A területfejlesztés törvény két alapvető, bár eddig sem ismeretlen fogalommal „gazdagítja” a jogi szótárt:


Régió: tervezési-statisztikai és fejlesztési célokat szolgáló, egy vagy több megyére (a fővárosra) kiterjedő, az érintett megyék közigazgatási határával lehatárolt társadalmi, gazdasági vagy környezeti szempontból együtt kezelendő területfejlesztési egység.

Kistérség: a települések között létező funkcionális kapcsolatrendszerek összessége alapján lehatárolható területfejlesztési-statisztikai egység. A kistérségek területe teljes mértékben és ismétlésmentesen lefedi az ország területét és illeszkedik a területfejlesztési-statisztikai régió, a megye, valamint más kistérség határaihoz. Minden település közigazgatási területe csak egy kistérségbe tartozik, amelyet kormányrendelet határoz meg.


Felhasználónév:
Jelszó:


A szavazás szünetel





  •  
  • Kapcsolatok tára
  •  
  • Lapszemle
  •  
  • Interjúk, riportok, szakcikkek
  •  
  • Önkormányzati ingatlanok


  •  
  • Jogszabálykereső
  •  
  • Gépjárműkereső


  •  
  • Térkép
  •  
  • Időjárás
  •  
  • Ki kicsoda?
  •  
  • Kulturális linkek
  •  
  • Pénzügyi szolgáltatások
  •  
  • Turisztikai információk
  •  
  • További hasznos linkek


    Adatvédelmi irányelvek elfogadása



    e-mail hirdetés szolgáltatók