Akadálymentes változat






Kedves Látogató, szeretettel köszöntöm községünk honlapján!

A 2500 főt számláló Káloz Fejér megye déli részén, a Sárvíz mentén fekszik, Székesfehérvártól 30, az M7-es autópályától 20 km-re. Megközelítése a 63. számú főútról Sárkeresztúr településtől nyugati irányban, valamint az M7-esről letérve a Szabadbattyántól Örspuszta felé tartó úton lehetséges. A Káloz-Dég összekötő útnak köszönhetően a Balatoni térség is könnyebben elérhető.


Frissítési információk
Ön mit kérdezne...?
Társalgó és lelki szoba
Falunap 2012
Káloz SE hírei

Felhőkép




Polgármesteri hivatal
Önkormányzat
Elektronikus ügyintézés
Káloz - Soponya Szociális, Család- és Gyermekjóléti Önkormányzati Társulás
Roma Nemzetiségi Önkormányzat
Járási hivatal
Letölthető űrlapok
Testületi ülések
Rendeletek
Határozatok
Szemétszállítás
Kultúra
Menetrendek
Választások
Közérdekű adatok
Adatkezelési tájékoztató


Helyi pályázatok















Általános hírek Helyi hírek Gazdasági hírek Önkormányzati hírek
EU-információk Pályázatok Felhívások Eseménynaptár Helyi újság
Romlottak az önkormányzatok pénzügyi mutatói

Az Állami Számvevőszék átfogó reformokat javasol



Alig akad olyan mutató, ahol javulást érzékelne az Állami Számvevőszék jelentése, amely a tavalyi év helyi gazdasági folyamatait is elemzi. Ezért javasolta Kovács Árpád, az ÁSZ elnöke parlamenti beszámolójában, hogy a rövid távú kiadáscsökkentő intézkedések helyett mielőbb valósuljon meg a közszféra, az államháztartás átfogó korszerűsítése.


A tavalyi év pénzügyi folyamatairól készült jelentés szerint az önkormányzatok és intézményeik elsődleges kiadásainak aránya az államháztartáson belül 2003-ban lényegében változatlan volt (22%). Az összesen 3187 helyi önkormányzat és mintegy 1850 kisebbségi önkormányzat kiadásai – az előző évi 10 Mrd Ft-tal szemben –117 Mrd Ft-tal haladják meg a tárgyévi be-vételeket, ebből adódóan is az adósságállomány nőtt. Az önkormányzatok romló gazdasági pozíciójára utal, hogy a működési kiadások a bevételek növekvő részarányát kötik le (2001-ben 69%, 2002-ben 73%-át).

Egyre több a feladat

Az önkormányzati forrásszabályozási és támogatási rendszer a tárgyévben lényegét illetően nem változott. A jövedelem vonatkozásában a centralizáció erőteljes, míg a feladat, hatáskör és felelősség vonatkozásában a decentralizáció tovább nőtt. A forrásszabályozás fejlesztésére vonatkozó javaslatok kidolgozása, az ehhez szükséges önkormányzati feladat-és hatáskörök kormányhatározatokban elrendelt felülvizsgálata továbbra is várat magára. A közigazgatási rendszer korszerűsítésével kapcsolatos feladatokat tartalmazó kormányhatározat az önkormányzati finanszírozás korszerűsítésének részletes koncepciója kidolgozására 2004. június 30-i határidőt határoz meg. A központi költségvetés által az önkormányzatoknak átadott költségvetési támogatások és hozzájárulások aránycsökkenése – azok összegének jelentős növekedése ellenére – a központi költségvetés kiadásai között folytatódott.
Az önkormányzatoknak nyújtott állami támogatások, hozzájárulások, valamint a személyi jövedelem-adóból átengedett bevétel 2003. évi növekménye (29%) nem nyújtott fedezetet a kormányprogramból adódó bér és szociálpolitikai intézkedések körére.

Béremelés fedezet nélkül

A közalkalmazotti bérek átlagosan 50%-os emelésére a támogatások növelése, az szja helyben maradó részének megemelésével (5%-ról 10%-ra), valamint a gépjármű súlyadó teljes egészének az önkormányzatoknál hagyásával sem biztosított teljes körűen fedezetet. Jelenleg a közalkalmazottak kétharmada, mintegy 403 ezer fő dolgozik az önkormányzatoknál és közel 8 Mrd Ft állt rendelkezésre a probléma részbeni rendezésére.
A dologi jellegű működési kiadások szinten tartására, az inflációs hatások ellensúlyozására mind ez ideig nem épült be automatizmus a központi támogatásokba. Az önkormányzati feladatok finanszírozása, az önkormányzatok pénzügyi helyzetének stabilizálása a központi források elégtelensége következtében továbbra is a saját bevételek növelésére ösztönzi és kényszeríti az önkormányzatokat.

Mindenki adóztat

Az önkormányzati saját források legjelentősebb tételét változatlanul a helyi adóbevételek képviselték. A helyi adót bevezető önkormányzatok száma tovább nőtt, 3052 önkormányzat (96%) élt a helyi adókivetés lehetőségével. A helyi adóbevételek 11,3%-os növekedése mind az előző évinél (20,3%), mind pedig a tárgyévi bevételeknél mérsékeltebb volt, csökkent az önkormányzati bevételek közötti részaránya (14%-ról 13,6%-ra).

Az iparűzési adó növekedésének mértéke erőteljesen csökkent, miközben a legdinamikusabb tételt a telekadó jelentette. Az idegenforgalom visszaesésével párhuzamosan jelentősen csökkent az idegenforgalmi tartózkodás, és építmények utáni adó is.

A települések jelentős hányadát még ma is az jellemzi, hogy a feladatok finanszírozását a központi költségvetésből illetve annak forrásaiból kénytelen biztosítani. A települések gazdálkodásának egyik jellemzője, hogy a költségvetés szerkezete a fejlesztések rovására eltolódott a működés biztosításának javára. Az önkormányzatok állami támogatásokon kívüli gazdasági erejét befolyásoló saját bevételek sokszor nem a képviselőtestületek hozzáállásán, fejlesztési, beruházási politikáján, hanem olyan objektív tényezőkön múlnak, mint a település gazdasági adottságai, vagy a befektetői szándék.

Az önkormányzatok költségvetési egyensúlyi helyzete nem javult , a feladatok és azok teljesítéséhez szükséges pénzügyi feltételek közötti összhang az ellenőrzött önkormányzatok közel felénél hiányzott. A tárgyévben 1483 önkormányzat vált működésképtelenné és részesült 19,2 Mrd Ft kiegészítő támogatásban. Az ÖNHIKI és egyéb támogatások összege 2000-ben 13,6 Mrd Ft, 2001-ben 15,2 Mrd Ft, a támogatásban részesülő önkormányzatok száma pedig 1289, illetve 1317 volt.

Túladni a feladaton

A forráshiány kialakulásában a kedvezőtlen helyi adottságokon túl szerepet játszott az intézmények elaprózottsága, nem megfelelő kihasználtsága, esetenként a helyi lehetőségekkel nem arányos feladatvállalás. Nem történt érdemi előrelépés a térségi feladatok pénzügyi finanszírozásában.

A vizsgált időszakban főként a városi önkormányzatok éltek a nem kötelező feladatok esetében az intézmények, illetve fenntartói jogosítványaik átadásának lehetőségével a megyei önkormányzatok számára. Az átadások gyakorlatilag a települési önkormányzatok működésében jelentkező forráshiány egy részének továbbadását jelentik a megyei önkormányzatok költségvetésébe.

A feladatellátás túlnyomórészt továbbra is a középfokú oktatási intézményekkel kapcsolatos, de érinti a zeneiskolai képzést, a szociális ellátást, valamint a fogyatékos gyermekek alapfokú oktatását, nevelését is. Új jelenség, hogy a feladat-és intézményátadás az állami és alapítványi szféra között is történt az elmúlt évben (az FVM szakközépiskolát, a minorita rendház kollégiumot vett át megyei önkormányzattól).

A működésképtelen helyzetek kezelésére igénybe vehető támogatások az önkormányzatok pénzügyi helyzetét ugyan átmenetileg javították, de esetenként szükségessé vált a forráshiány egyéb eszközrendszerének alkalmazása is (helyi bevételek növelése, vagyon-értékesítés). Mindezen eszközök külön-külön és együttesen sem alkalmasak a forráshiány tartós rendezésére, amely elodázhatatlanná teszi a feladatok értékelését, a működési költségek csökkentését, a társulási formák alkalmazását, illetve esetenként az intézménybezárást.

Csak a hitel segít

A kötelező és önként vállalt feladatok és a pénzügyi források egyensúlya a vizsgált önkormányzatok felénél csak külső források (hitelfelvétel) és támogatások igénybevételével volt megoldható. Nőtt a működési célú hitelállomány, az önkormányzatok privatizációs bevételeiket nem használták fel e hitelállomány kiváltására, vagyis az eladósodottság folytatódott. A hitelfelvétel több mint 80%-kal több az előző évinél az önkormányzatok összességében. Az eladósodási tendencia 2004-ben tovább folytatódik. Az ÁSZ a 2004. évi költségvetési terv véleményezésekor jelezte, hogy az önkormányzati feladatokhoz nem kapcsolódik megfelelő mértékű pénzügyi forrás.


A feladatellátás szervezeti formáit illetően érdemi előrelépés nem történt. A közigazgatási feladatok körjegyzőségi keretben történő ellátása továbbra is a községek, ezen belül is főként a kisközségek körében jellemző.

Társulásra várva

A vizsgált 330 községi önkormányzati körben az ellenőrzöttek több mint fele alapított önálló hivatali szervezetet, a többi körjegyzőségi keretek közt működött. Egy-egy körjegyzőségben a korábbi éveknek megfelelően átlagosan 2,8 önkormányzat vett részt.
Az ellenőrzött megyei és városi önkormányzatoknál a társulásokban rejlő lehetőségek felismerése és a társulási hajlandóság a községekhez képest szerényebb mértékben volt tapasztalható. A városi önkormányzatok társulásokban való részvételét a települési, térségi szintű fejlesztési célkitűzéseket szolgáló pénzeszközök megszerzése és a hatékonyabb felhasználása motiválta.

Kedvezőnek értékelhető, hogy a társulások körében megjelent a környezeti és természeti értékek védelme. A községekben a közös feladatellátásra irányuló együttműködés jellemző területe az intézményfenntartás, ezen belül az alapfokú oktatás, a családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatás, valamint az egészségügyi alapellátás volt. A társulások további területei a településüzemeltetési feladatok, a település-és területfejlesztés, a kistérségi fejlesztések és a nagyobb beruházások, főként a hulladékgazdálkodás, és tisztítórendszerek területén.


ÁSZ-recept

A rövid távú kiadáscsökkentő intézkedések helyett a közszféra, az államháztartás korszerűsítésére lenne szükség – mondta Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke a parlamentben, a testület 2003. évi tevékenységéről március végén tartott beszámolójában. Az ÁSZ elnöke a költségvetés visszatérő finanszírozási nehézségeiről beszélt. Szavai szerint: a folyamat megfordításának egyik feltétele, hogy szűnjön meg a költségvetési szabályok „felpuhítása”, ez ugyanis ellentétben áll az átláthatóságra és a versenyképesség javítására irányuló erőfeszítésekkel. Kovács Árpád ezért fontosnak nevezte az államháztartási törvény átfogó megújítását. Kijelentette: nem halogatható tovább a területfejlesztés, a térségi politika és a helyi önkormányzatok egymásra hatásának elemzése, többek között a helyhatóságok finanszírozási feszültségeinek áthidalása érdekében.

Kovács Árpád kitért arra: az egészségügyi struktúra még mindig túlzottan kórház-centrikus. Szavai szerint erősíteni kellene a járóbeteg-ellátás súlyát, és szükség lenne a gyógyszer-kassza évek óta állandósult alultervezési gyakorlatának megváltoztatására. Hangsúlyozta: az egészségügyi ellátás felelősségét az állam nem oszthatja meg a magánszférával.


Felhasználónév:
Jelszó:


A szavazás szünetel





  •  
  • Kapcsolatok tára
  •  
  • Lapszemle
  •  
  • Interjúk, riportok, szakcikkek
  •  
  • Önkormányzati ingatlanok


  •  
  • Jogszabálykereső
  •  
  • Gépjárműkereső


  •  
  • Térkép
  •  
  • Időjárás
  •  
  • Ki kicsoda?
  •  
  • Kulturális linkek
  •  
  • Pénzügyi szolgáltatások
  •  
  • Turisztikai információk
  •  
  • További hasznos linkek


    Adatvédelmi irányelvek elfogadása



    e-mail hirdetés szolgáltatók